Hoe kom je op een concept?

         

 

a. stel je breed en nieuwsgierig op

1.   vergeet de fabriek, vooral de structuren daarin: afdelingen, werkmaatschappijen, assortimentsindelingen, productcategorieen, etc.

2.   vergroot het uit: maak het pittiger, overdrijf,

3.   welke mening/opvatting/standpunt/visie zit erachter?

4.   wat van de dienst/het product wordt hiermee versterkt?

5.   welke interne drive is er en hoe is die herkenbaar voor klanten?

6.   welke bekende soort aanpak is mogelijk? game, regering, een ritueel, een andere branche of beroep, etc.         

7. etc.

 

b. op weg naar een concept:

1. gebruik de metafoor, het symbool, de analogie, de actualiteit 

2.   denk breed, ieder onderwerp, iedere situatie bevat in potentie ideeën voor jou. Je bent Alice in Wonderland.

3.   luister goed naar de taal die klanten gebruiken – welke woorden komen steeds terug, waar zitten ze mee?

4.   lees de krant

5.   kijk in andere branches

6.   maak een overzicht van trends en ontwikkelingen; en hou ze bij

7.   kijk naar basispatronen, -motieven, -processen in het leven van mensen

8.   kijk naar interessegebieden, hobby's, gezondheids- en lichaamszaken

9.   kijk naar verschillen tussen soorten mensen

10.  kijk naar klantgerichte aspecten van het product/de dienst

11.  onderzoek de historie: oprichters, heldendaden, rol van de dienst, etc.

 

 

 

 

Voorbeeld: The voyage of the Mimi 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het multimediaproject ‘The Voyage of the Mimi’ stranden kinderen op een onbewoond eiland en moeten daar overleven. Om te overleven moet je een hut bouwen. Hoe bouw je een hut die niet
omwaait? Timmer een driehoeksverbinding. Wat is een driehoek? Om te eten moet je planten verzamelen. Welke zijn eetbaar? Hoe bouw je een boot? Hoe werkt de wind? Enzovoort. Enzovoort. Zo worden wiskunde, biologie en natuurkunde spannend en functioneel. Lesgeven vanuit de herkenbare wereld van de kinderen, zoals ook in dit Corner Science project van Uitgeverij Bank Street, bundelt veel van oudsher gescheiden vakken tot een hoger en interessanter betekenisveld. In ons land kennen we dit soort scienceprojecten ook. ‘Het echte leven houdt zich helemaal niet aan de traditionele disciplines’, aldus een betrokken hoogleraar. En als de school er ook nog een ervaring van maakt, dan is leren helemaal leuk.